Ispose: Sådan behandler du dine sportsskader effektivt med en ispose

Sidst opdateret d. april 13, 2021

Med en ispose kan du hurtigt og nemt nedkøle en akut skade for at lindre smerterne og stoppe inflammationen. Det er en god idé at have en ispose til skader med dig, hvis du dyrker idræt, motionerer eller blot vil være sikker på, at du har mulighed for hurtig og effektiv kuldebehandling i tilfælde af akutte skader.

En ispose er en pose, som kan bruges til at nedkøle det ramte område ved en akut skade, som er sket under sport, motion eller anden fysisk aktivitet. Der er altid risiko for akutte skader som vrid i leddene, stød mod muskler og bindevæv eller forstuvninger, når du dyrker idræt eller er fysisk aktiv.

Du kan både få engangsisposer og genanvendelige isposer. Engangsmodellen er praktisk, da den ikke fylder meget, og du nemt kan have den med i sportstasken. Opstår der en akut sportsskade, aktiverer du blot isposen ved at knække den, hvorefter den er klar til at behandle det berørte område.

En genanvendelig ispose giver dig mulighed for både kulde- og varmebehandling. Disse poser bliver opbevaret i fryseren, hvorfor de primært egner sig til brug i hjemmet. Du kan samtidig opvarme den i mikroovnen, hvis du vil anvende den til behandling af ømme muskler og led.

Aserve Genanvendelig ispose

Aserver genanvendelig ispose

Velegnet til diverse sportsskader. Denne genanvendelige ispose fungerer bedst ved brug af koldt vand, evt. med knust is.

Isposen måler 22 cm i diameter. Kan genbruges lige så mange gange man vil.

Aserve engangs-ispose

engangs ispose

Velegnet til diverse sportsskader, og når det skal gå hurtigt. Kan give to forskellige kulde-effekter. Hurtig og kort effekt og langsom og lang køleeffekt.

Du aktiverer isposen ved at klemme posen. Derved blandes væste og kulger inde i posen, som skaber den kolde effekt. For en hurtig og kold kuldeeffekt skal de små kugler knuses efter at væsken er blevet blandet med kuglerne.

Isposen sætter en dæmper på inflammationen

Når en sådan skade opstår, sætter kroppen gang i en inflammatorisk proces i det område, der er beskadiget. Kroppen igangsætter denne proces, da den reparerer det ødelagte væv og fjerner dødt væv fra det område, der er beskadiget.

Selvom dette er en naturlig proces, vil kroppen i de fleste tilfælde overreagere, når en akut skade opstår. Det betyder, at den inflammatoriske proces ikke alene reparerer og rydder op i det væv, som er beskadiget, men også risikerer at ødelægge det raske væv.

Her er isposen praktisk, da den kan lægge en dæmper på inflammationen. Denne behandling kaldes for RICE, der er en forkortelse for Rest Ice Compression Elevation. Som navnet antyder, er det samtidig vigtigt, at der samtidig lægges en komprimerende forbinding, samtidig med at du nedkøler det beskadigede område med isposen.

Det er bedst at anvende et elastikbånd til kompressionen, da det kan hjælpe med at begrænse hævelsen og hjælpe med at fastholde isposen. Dette reducerer risikoen for, at skaden udvikler sig og bliver værre end højest nødvendigt.

Hvis ikke det beskadigede område bliver nedkølet, umiddelbart efter at skaden er opstået, risikerer du, at helingsprocessen bliver forsinket. Det er derfor vigtigt, at du altid har en ispose liggende, som du kan behandle akutte skader med.

Engangsisposer kræver ikke nedfrysning, da de aktiveres, når du knækker dem. Isposen virker i omkring 20 minutter, hvorfor det kan være en god idé at have flere med dig, når du dyrker motion eller sport, så du altid kan nedkøle skaden.

Forskerne er uenige om virkningen af isposer til sportsskader

Selvom de fleste af os følger rådet om at lægge is på skader, peger forskningen i flere retninger. Nogle forskere mener, at nedkøling er med til at forsinke helingen, da inflammationen, der opstår, når man slår sig, bliver stoppet.

Kritikken går på, at det kan være med til at bremse helingsprocessen, da der ikke sendes signaler om, at skaden skal repareres, til immunforsvaret. Andre mener imidlertid, at du sagtens kan bruge en ispose til skader, uden det har nogen betydning for helingsprocessen.

Betyder det så, at du ikke skal bruge isposer i forbindelse med skader? Umiddelbart ikke. Kuldebehandling er stadig den gyldige standard indenfor behandling af skader, der er opstået akut, hvorfor du ikke behøver at bekymre dig om kritikken af isposer og kuldebehandling.

Dansk forsker mener ikke, at isposer forværrer skader

Michael Kjær, der forsker i sportsskader og er professor ved Københavns Universitet, fortæller i en artikel på Videnskab.dk, at han ikke mener, der kan opstå skader, når man eksempelvis lægger en ispose på knæet efter en sportsskade.

Han påpeger, at nedkølingen er med til at reducere hævelsen, som er en betændelsestilstand, hvor der samles væske på det beskadigede sted. Hævelsen opstår, umiddelbart efter man er kommet til skade, og forskning viser, at jo mindre hævelsen er, desto hurtigere kommer man sig.

Samtidig mener han ikke, at der er nogen tegn på, at man stopper inflammationen og dermed forhindrer helingsprocessen, blot fordi man anvender en ispose til knæet, eller hvor end skaden er sket.

Forskellen på genanvendelige isposer og engangs-isposer

I princippet kan du anvende alle kuldeafgivende genstande, når du skal nedkøle et område, hvor der er opstået en akut skade. Da du var barn, har du garanteret prøvet at sidde med en pose frosne ærter på knæet efter en skade – isposen fungerer på fuldstændigt samme måde.

Fordelen ved en genanvendelig ispose er, at du kan bruge den igen og igen. Samtidig holder den bedre på kulden, så den ikke tør op lige så hurtigt, hvilket er at foretrække, når du bruger den til behandling af akutte skader.

Hvis du er på farten, er det en god idé også at investere i en engangs-ispose. Denne fungerer ved, at du ‘knækker’ den, hvorefter den nedkøles, så du kan bruge den til kuldebehandling af din skade.

Brug ikke isposen direkte på huden

Det er vigtigt, at du ikke bruger isposen direkte på huden. Den bliver utroligt kold, hvilket kan forårsage kuldeskader på det område, du nedkøler. Derfor bør du altid have et håndklæde, viskestykke eller en lignende genstand mellem huden og isposen.

Det er en god idé at have en ispose i sportstasken, så du altid har en liggende, hvis der opstår en skade. De første 20 minutter, efter der er opstået en skade, er kritiske, og det er derfor vigtigt, at du hurtigt kan nedkøle skaden, før det er for sent.

En engangs-ispose nedkøler i omkring 30 minutter, indtil den bliver lunken. Du bør derfor have flere isposer med dig, hvis du vil være sikker på, at du kan behandle skaden ordentligt. Sørg samtidig for at have genanvendelige isposer i fryseren, så du kan behandle skaden, når du er kommet hjem.